Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23266
Название: Well-being у корпоративному управлінні: ключові моделі та вплив на економічну поведінку
Другие названия: Well-being in corporate governance: key models and impact on economic behavior
Авторы: Вартанова, О. В.
Ключевые слова: економічна поведінка
забезпечення
задоволеність життям
корпоративне управління
моделі
суб’єкти прийняття рішень
суб’єктивні чинники
economic behavior
provision
life satisfaction
corporate management
models
decision-making subjects
subjective factors
Well-being
Дата публикации: 2022
Библиографическое описание: Вартанова О. В. Well-being у корпоративному управлінні: ключові моделі та вплив на економічну поведінку [Електронний ресурс] / О. В. Вартанова // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 45. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1909
Source: Економіка та суспільство
Economy and society
Краткий осмотр (реферат): Статтю присвячено актуальним питанням, пов’язаним з проблемами забезпечення Well-being у корпоративному управлінні. Well-being у корпоративному управлінні визначено як систему заходів корпоративної стратегії, спрямованих на плекання благополуччя окремих індивідуумів (фізичне здоров’я, психологічний комфорт, фінансовий добробут, активна соціальна взаємодія), а через них – членів команди, колективу та усіх співробітників компанії. Значення Well-being в системі корпоративного управління розкрито через дослідження моделей благополуччя, зокрема, просту модель благополуччя, класичну модель благополуччя PERMA М. Салігмана та ін. Запропоновано когнітивно-поведінкову модель Well-being на основі концепції задоволення життям. Визначено структуру когнітивно-поведінкової моделі Well-being, яка, окрім факторів задоволення життям, вміщує складові: економічна поведінка, ставлення до грошей та грошова поведінка, ризик та раціональність у прийнятті рішень.
The article is discus the topical issues related to the problems of ensuring Well-being in corporate management, in particular, its main models and determining the impact on the economic behavior of decision-making subjects. The proper understanding of Well-being in corporate management as a system of corporate strategy measures aimed at nurturing the well-being of individual individuals (physical health, psychological comfort, financial well-being, active social interaction), and through them – members of the team, collective and all employees of the company is provided. The role of Well-being in the corporate management system is revealed through the study of models of well-being, in particular, the simple model of well-being, the classic model of Well-being PERMA by M. Saligman, the model of interaction of stakeholders of Well-being corporate events. An approach to ensuring corporate Wellbeing based on a cognitive-behavioral concept is proposed and a cognitive-behavioral model of Well-being based on the concept of life satisfaction is built. The concept of life satisfaction is a set of approaches that explain external objective results of human activity with internal subjective feelings of happiness and life satisfaction. The structure of the cognitive-behavioral model of Well-being is defined, which, in addition to life satisfaction factors, includes the following components: economic behavior, attitude to money and monetary behavior, risk and rationality in decisionmaking. Diagnostics of factors of life satisfaction (life involvement, disappointment in life, fatigue from life, concern for the future) makes it possible to determine the degree of development of Well-being in corporate management. The basis for the cognitive-behavioral model of Well-being is the method of diagnosing life satisfaction (N. Melnikova), which contains four groups of parameters: life inclusion, disappointment in life, fatigue from life, concern for the future. The conducted studies proved that life satisfaction factors significantly affect other components of the model: economic and monetary behavior, personal decision-making factors (risk and rationality).
DOI: 10.32782/2524-0072/2022-45-3
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23266
Faculty: Факультет управління та бізнес-дизайну
Department: Кафедра управління та смарт-інновацій
ISSN: 2524-0072 (online)
Располагается в коллекциях:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
1909-Текст-статті-1832-1-10-20221215.pdf940,93 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.